Immunogenność infliksymabu w chorobie Leśniowskiego-Crohna

Baert i in. (Wydanie z 13 lutego) informują o tworzeniu się przeciwciał przeciwko infliksymabowi u 61% pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna leczonych epizodycznie ( na żądanie ) z infliksymabem. Ta częstość jest wyższa niż 10-15 procent przypadków obserwowanych w poprzednich badaniach u pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna.2-4 W teście klinicznym choroby Leśniowskiego-Crohna Ocena infliksymabu w nowym długotrwałym schemacie leczenia (ACCENT) Badam, 5 częstość występowania powstawanie przeciwciał przeciwko infliksymabowi było znacznie zmniejszone poprzez podawanie schematu indukcji w zero, dwóch i sześciu tygodniach, a następnie leczenie podtrzymujące co osiem tygodni (częstość występowania, <10 procent, w porównaniu z 30 procentami wśród pacjentów leczonych epizodycznie) . Ponadto, proporcje pacjentów otrzymujących infuzje podtrzymujące, u których uzyskano odpowiedź kliniczną i remisję po roku, były takie same, niezależnie od obecności lub braku przeciwciał przeciwko infliksymabowi5.
Baert i in. zaleca się jednoczesne leczenie lekami immunomodulującymi z leczeniem epizodycznym infliksymabem, ale jednoczesne leczenie immunomodulatorami w preparacie ACCENT I nie spowodowało istotnie zwiększonej korzyści z schematu dawkowania trzydawkowego i ośmiotygodniowej terapii podtrzymującej. Dlatego stosunek korzyści do ryzyka dla immunomodulatorów podawanych równocześnie z terapią indukcyjną i podtrzymującą nie jest jasny.
Wreszcie, tworzenie przeciwciał nie jest unikalne dla infliksymabu. Podawanie humanizowanych iw pełni ludzkich przeciwciał monoklonalnych może być związane z rozwojem przeciwciał przeciwko dowolnemu białku pozajelitowemu.
Stephen B. Hanauer, MD
University of Chicago, Chicago, IL 60637
[email protected] bsd.uchicago.edu
5 Referencje1. Baert F, Noman M, Vermeire S, i in. Wpływ immunogenności na długotrwałą skuteczność infliksymabu w chorobie Leśniowskiego-Crohna. N Engl J Med 2003; 348: 601-608
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Targan SR, Hanauer SB, van Deventer SJH, i in. Krótkotrwałe badanie chimerycznego przeciwciała monoklonalnego cA2 na czynnik martwicy nowotworów . dla choroby Leśniowskiego-Crohna. N Engl J Med 1997; 337: 1029-1035
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Obecny DH, Rutgeerts P, Targan S, i in. Infliksymab do leczenia przetok u pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna. N Engl J Med 1999; 340: 1398-1405
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Hanauer SB, Feagan BG, Lichtenstein GR, i in. Utrzymanie infliksymabu w chorobie Leśniowskiego-Crohna: randomizowane badanie ACCENT I. Lancet 2002; 359: 1541-1549
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Wagner C, Olson A, Ford J, Bao W, Patel K, Hanauer S. Wpływ przeciwciał na infliksymab na bezpieczeństwo i skuteczność leczenia infliksymabem u pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna. Gastroenterology 2002; 122: Suppl: A-613 abstract.
Crossref Web of ScienceGoogle Scholar
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Nasze odkrycia odnoszą się tylko do leczenia epizodycznego ( na flara ) infliksymabem. W przypadku terapii indukcyjnej, po której następują infuzje co osiem tygodni, działanie przeciwciał przeciwko infliksymabowi zostaje zahamowane. Jednak w przypadku przerwania terapii ważna staje się immunogenność Hanauer i in. donieśli1, że opóźniona nadwrażliwość spowodowana przeciwciałami rozwiniętymi u 25 procent pacjentów, którzy byli ponownie leczeni po długim okresie bez leków. Ponadto korzystna jest równoczesna immunosupresja. Vermeire i wsp.2 wykazali, że immunosupresja wiązała się z ilorazem szans dla odpowiedzi na infliksymab wynoszący 2,7 (przedział ufności 95%, 1,4 do 5,0). Parsi i wsp. 3 stwierdzili, że 74% pacjentów otrzymujących leki immunosupresyjne i 39% pacjentów, którzy nie otrzymywali takich leków, miało odpowiedź na infliksymab (p = 0,007). W pierwszym badaniu leczenia podtrzymującego infliksymabem u 4 75% pacjentów (12 z 16) otrzymujących dożylnie infliksymab w dawce 10 mg na kilogram masy ciała oraz leków immunosupresyjnych utrzymywała się odpowiedź po 44 tygodniach, w porównaniu z 50% (9 z 18), którzy nie otrzymywali leków immunosupresyjnych (P = 0,17). Hanauer i in. poinformował, że w ACCENT I, 5 50 procent pacjentów otrzymujących leki immunosupresyjne miało trwałą odpowiedź w 54 tygodniu, w porównaniu z 41 procentami osób nieotrzymujących takich leków. Wystąpiło mniej reakcji na wlew z lekami immunosupresyjnymi (20 procent) lub lekami immunosupresyjnymi plus kortyzonem (8 procent) niż bez (32 procent).
Zgadzamy się, że inne przeciwciała przeciwko czynnikowi martwicy nowotworów mogą również być immunogenne. Dlatego ważne jest zbadanie wpływu tych przeciwciał na skuteczność i bezpieczeństwo.
Paul Rutgeerts, MD, Ph.D.
Filip Baert, MD
Maja Noman, MD
Szpital Uniwersytecki Gasthuisberg, B-3000 Leuven, Belgia
paul. [email protected] kuleuven.ac.be
5 Referencje1. Hanauer SB, Rutgeerts PJ, D Haens G, i in. Opóźniona nadwrażliwość na infuzję infliksymabu (Remicaid) po 2-4-letniej przerwie bez leczenia. Gastroenterology 1999; 116: A731-A731 streszczenie.
Sieć ScienceGoogle Scholar
2. Vermeire S, Louis E, Carbonez A i in. Parametry demograficzne i kliniczne wpływające na krótkoterminowe wyniki leczenia przeciwnowotworowego martwicy (infliksymabu) w chorobie Leśniowskiego-Crohna. Am J Gastroenterol 2002; 97: 2357-2363
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Parsi MA, Achkar JP, Richardson S, i in. Predyktory odpowiedzi na infliksymab u pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna. Gastroenterology 2002; 123: 707-713